Alweer voor de dertiende keer is het, normaliter op de laatste donderdag van de maand mei Nationale Fiets Naar Je Werk Dag, maar nu verplaatst wegens Corona naar 24 september. De dag wordt ook wel liefkozend FNJWD dag genoemd. De bedoeling van deze dag is werknemers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het op de fiets naar je werk gaan. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook nog eens heel goed voor je gezondheid, omdat je tijdens het fietsen heel veel spieren gebruikt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dat regelmatige bewegen ervoor zorgt dat men minder snel ziek is en een stuk fitter en energieker op het werk verschijnt. Het schijnt zelfs een positieve invloed op het humeur te hebben, maar het lijkt zeer waarschijnlijk dat het weer hierbij ook wel een rolletje speelt.
Aan de FNJWD kun je als bedrijf meedoen en je kunt je via een website opgeven, waarna je je werknemers stimuleert die dag met de fiets te komen. Je steunt hiermee zelfs het goede doel namelijk het project van de Stichting Cycling out of Poverty, Bike4work. Deze stichting probeert met het doneren van fietsen in Oost-Afrika het verschil voor plaatselijke ondernemers te maken en hen een betere toekomst te bieden.
35.000 kilometer
Echter is wel gebleken dat wij Nederlanders, want het is echt een Nederlandse nationale feestdag, wel een maximum stellen aan het aantal kilometers dat naar het werk gefietst kan worden. In onze vrije tijd willen we zeker wel een stukje verder fietsen op onder andere ons 35.000 kilometer lange netwerk van fietspaden, maar naar het werk vinden we 10 kilometer toch echt wel het maximum, nou vooruit 15 kilometer als we de afstand kunnen afleggen op een E-bike.
Het hebben van een fiets is vaak niet de issue hier, want met 22,8 miljoen fietsen, heeft ieder huishouden er gemiddeld drie in de garage of schuur staan. Ook het aantal kilometers dat we met z’n allen op jaarbasis fietsen; gemiddeld zo’n 860 kilometer per persoon, doet vermoeden dat de meesten van ons zeer regelmatig op de fiets zitten. En dat is ook zo, maar wel op andere momenten dan wanneer we naar het werk gaan. De grootste groep fietsers (49%) valt in de leeftijdscategorie van de 65+ers en is dus een vrijetijdsfietser. De leeftijdscategorie van 12-49 jaar en let op daar vallen dus ook alle scholieren onder die zich toch vaak op de fiets verplaatsen, heeft maar een aandeel in alle fietsbewegingen van 17% en dat is relatief erg weinig. We gebruiken de fiets om er even lekker op uit te gaan, als het dus mooi weer is en als we vakantie hebben, want dan trekken we er toch met zo’n 1,2 miljoen landgenoten op uit en gaan we flinke stukken fietsen.
Veertig plus
Een hele andere categorie mensen, en dit zijn voornamelijk grote groepen mannen tussen de veertig en de zestig, gaan gezamenlijk fietsen. Op zondagochtend wordt de wielrenoutfit aangetrokken en worden collectief flink wat kilometers gemaakt, weer of geen weer. Het geeft helaas, net als de tochten op de E-bike, het aantal fietsongelukken een boost. Mannen die zich doordeweeks alleen in een auto verplaatsen en ineens in een hoog tempo kilometers vreten op de fiets, krijgen nogal eens blessures. Van spierscheuringen tot botbreuken na een lelijke val tot erger als het hart plotseling een wat grotere inspanning moet leveren dan op andere dagen. Voor deze categorie mannen is de fiets Naar Je Werk Dag meer dan een uitkomst. En dan zou men het niet bij die ene dag per jaar moeten laten, maar gemiddeld een paar keer per week de fiets pakken en, misschien wel in datzelfde tempo als op die vroege zondagmorgen, naar het werk fietsen. Fiscaal biedt dat in ieder geval een flink aantal voordelen, want als je aan een aantal criteria voldoet, kun je met een mooi belastingvoordeel een nieuwe fiets aanschaffen. En dit mag dan ook weer een E-Bike zijn, alhoewel de gezondheidsvoordelen van deze fiets nog niet echt bewezen zijn